Waarom je moet uitkijken met algemene standaarden voor IT Asset Management.

De wereld van IT verandert snel en sterk. IT is steeds meer een set services die we uit de cloud betrekken, want gemakkelijk, betaalbaar en altijd gebruikmaken van de meest recente technologie. Het IT-landschap van de gemiddelde organisatie wordt in deze ‘subscription economy’ niet overzichtelijker. Welke software downloaden je medewerkers allemaal op al hun devices? En wat heb je eigenlijk echt nodig?

Zolang er geen nauwkeurig beeld is van de actuele status en behoeften, loop je als organisatie het risico veel te hoge kosten te maken voor IT en (grote) gaten te laten zitten in compliancy, financieel en veiligheid. Voilà, IT Asset Management (ITAM) is geboren.

Kwaliteitsdenkers

Waar voor de meerderheid ITAM nog in de kinderschoenen staat, is het eigenlijk voor iedere organisatie een cruciale discipline. Niet vreemd ook dat de standaardisatie- en kwaliteitsdenkers binnen en buiten de IT-wereld zich over dit fenomeen buigen. Zo heeft Gartner inmiddels een ranking voor ITAM Technologie toegevoegd, is er een specifieke ISO-norm (ISO/IEC19770) waar ITAM centraal staat en beschrijft ITIL4 over de as van IT Service Management (ITSM) een framework om ITAM in de organisatie toe te passen.

Pragmatisch modelleren

Simone van Sambeek, directeur van ITAM solutions: “Wij hakken al lang met dit bijltje en volgen de ontwikkelingen op de voet. Organisaties moeten vandaag de dag – door de snelheid waarmee IT services beschikbaar moeten zijn en de toenemende behoefte aan agile werken – een evenwicht vinden tussen flexibiliteit en stabiliteit/voorspelbaarheid. Daarom worden data en technologie steeds beter geïntegreerd (empowering data: het motto van ITAM solutions!), wordt het werken in silo’s ontmoedigd en winnen cross-functionele teams aan positie. Waar het zwaartepunt eerst lag op compliancy, zien we bij veel van onze opdrachtgevers dat ze nu in controle zijn en de behoefte verschuift naar Financial Control en Service Management integratie.

In veel van de systematische benaderingen zien wij echter te weinig pragmatiek. Zo doet ISO, vanuit het oogpunt van kwaliteitsmanagement en bedrijfsvoering, een aardige poging, maar blijft het model veel te ‘hoogover’ in wat je nu eigenlijk moet inregelen. En, zoals bij ISO wel vaker een probleem is, tegen de tijd dat het framework door alle commissies heen is, is het verouderd, zeker in de fast moving world of IT. Wat dat betreft heeft het ITIL4 framework, wat meer geënt is op IT, aantrekkelijke aanknopingspunten zoals: een holistische benadering, focus op samenwerking tussen de stakeholders en het doel om waardecreatie voor de klant te realiseren.

Mature model

Wij hebben op basis van de ontwikkelingen (waaronder opkomst van SaaS en de behoefte aan een effectief beheer) ons IT Asset Management-model een stevige update gegeven. Nu staat er een volwassen model dat pragmatisch is, efficiënt werkt en een complete visie op ITAM biedt op een servicegerichte manier. Als je er goed naar kijkt zul je de ISO-pijlers herkennen en vooral ook de manier waarop de 25 competence areas bijdragen aan het creëren van waarde voor de klant. Want daar zit onze analogie met ITIL4, het is geen systeem om het systeem, maar een manier van werken die ook echt iets oplevert. En heb je de basis onder controle, dan ga je naar continue optimalisatie.”

( 25 x besparen! )

25 competence areas, betekent 25 manieren om kosten te besparen, efficiency en effectiviteit te verbeteren. Wil je weten wat het ITAM Maturity model voor jouw organisatie kan betekenen? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking.

Stel vrijblijvend een vraag!